SAFE DRIVE , SAVE LIFE

SAFE DRIVE , SAVE LIFE

                  The Honourable Chief Minister have taken this matter seriously and initiated a campaign across the state named as "Safe Drive, Save Life" to curb accidents and road fatalities and the campaign was launched in a workshop on 8th of july, 2016 from Nazrul Mancha in Kolkata and fairly represented by the officials and law enforcing agencies of the state government and local self governments.
         
                   During the workshop, several initiatives in terms of awarness for road users were highlighted and road sefety vedios, slogans, jingles were played. Following through the workshop and address by Honourable Chief Minister and Honourable Minister in Charge, the key takeaways are as below.

 1. "No Helmet, No Petrol"- Petrol Pump Dealers not to sell petrol to the two wheeler passengers not wearing helmets.

2. No two wheeler to ply on two main flyover after 10:00 in the night.

3. The State Government to formulate a comprehensive Bill for State Road Safety Act for the state.

4. "Safe Drive, Save Life" camapign to be carried out across the state as a movement. This should be made compulsory in the syllabus in schools.

5. Sports Department to organize "Walk for Road Safety" from August, 2016.

6. Road Safety Programme to be undertaken in each District and Sub-Division.

7. Folk Songs on Road Safety campaign on NHs & SHs to be organized by the information & Cultural Affairas Department.

8. Theme song on road safety prepared to be played in all events and programmes organized by State Government.

9. Film on road safety prepared by the state to be filmed at all theatres across the state.

10. Organized actions to be undertaken to prevent overloading of goods vehicles.

11. Competitions encouraged across all blocks to prevent road accident. Best performing blocks shall be awarded and under-performing blocks shall be reprimanded.

12. The West Bengal government is launching a special drive from Friday to enculcate a sense of safe driving and responsible road behaviour among people, Chief Minister Mamata Banerjee on Thursday said.

13. Road Safety is a very important aspect in our lives. Roads take us to schools, colleges, hospital, markets, office - practically to almost all places connected to our day to day living. At the end of the day , roads take us to our homes," Banerjee said in a Facebook Post.



                 Chief Minister said "Safe Driving" is essential component of road safety. Everyday, so many lives are lost due to irresponsible driving,"
               
                 Ms Banerjee said in order to inculate a sense of safe driving and irresponsible road behaviour, the state government is launching a special initiative named 'Safe Drive, Save Life' from tomorrow.

                 It is targated to achieve cohension among civil society, police, transport, health, roads and other government department and NGOs to sensite people about different aspect of safe driving and road safety,"Ms Banerjee said".

                "Let us all take collective pledge to use roads sensibly, drive responsibly and ensure sefety of everyone on the roads. I urge all of you to join us in this unique programme and work together for safety on the roads,"the chief minister said.

SAFE DRIVE , SAVE LIFE

মাননীয় মুখ্যমন্ত্রী এই বিষয়টি গুরুত্ব সহকারে নিয়েছেন এবং দুর্ঘটনা ও সড়ক দুর্ঘটনা রোধে "নিরাপদ ড্রাইভ, জীবন বাঁচান" নামে একটি রাজ্যজুড়ে একটি প্রচারণা শুরু করেছেন এবং কলকাতার নজরুল মঞ্চ থেকে  2016 সালের জুলাইয়ের ৮ তারিখে একটি কর্মশালায় এই প্রচারণা শুরু করা হয়েছিল। এবং সুষ্ঠুভাবে রাজ্য সরকার এবং স্থানীয় স্ব-সরকারের আধিকারিকগণ এবং আইন প্রয়োগকারী সংস্থাগুলি দ্বারা প্রতিনিধিত্ব করা হয়েছিল। 

কর্মশালার সময়, রাস্তা ব্যবহারকারীদের সচেতনতার দিক থেকে বেশ কয়েকটি উদ্যোগ হাইলাইট করা হয়েছিল এবং রাস্তা সেফেট বেদিস, স্লোগান, জিংল বাজানো হয়েছিল। মাননীয় মুখ্যমন্ত্রী এবং দায়িত্বে মাননীয় মন্ত্রীর কর্মশালা এবং সম্বোধনের পরে মূল গ্রহণযোগ্য পদক্ষেপগুলি নীচে রয়েছে।

১. "হেলমেট নেই, পেট্রোল নেই" - পেট্রল পাম্প ব্যবসায়ীরা হেলমেট না পরা দুই চাকার যাত্রীর কাছে পেট্রোল বিক্রি করবেন না।

২. রাতের দশটার পরে দু'টি হুইলার দুটি মূল ফ্লাইওভারে চলাচল করবে না।

৩. রাজ্য সরকার রাজ্যের জন্য রাজ্য রাস্তা সুরক্ষা আইন জন্য একটি বিস্তৃত বিল প্রণয়ন করবে।

৪. "নিরাপদ ড্রাইভ, জীবন বাঁচান" প্রচারটি একটি রাজ্যজুড়ে আন্দোলন হিসাবে চালানো হবে। স্কুলগুলিতে সিলেবাসে এটি বাধ্যতামূলক করা উচিত।

৫. ক্রীড়া বিভাগটি আগস্ট, ২০১৬ থেকে "ওয়াক ফর রোড সেফটি" আয়োজন করবে।

৬. প্রতিটি জেলা ও মহকুমায় সড়ক নিরাপত্তা কর্মসূচি গ্রহণ করা হবে।

৭.তথ্য ও সাংস্কৃতিক বিষয়াদি বিভাগ কর্তৃক এনএইচএস এবং এসএইচ-র উপর রাস্তা সুরক্ষা প্রচারণার উপর লোক সংগীত আয়োজন করতে হবে।

৮. রাজ্য সরকার আয়োজিত সমস্ত অনুষ্ঠান এবং প্রোগ্রামগুলিতে সুরক্ষার বিষয়ে থিম সং বাজানোর জন্য প্রস্তুত।

৯. রাজ্য দ্বারা প্রস্তুত রাস্তা সুরক্ষা উপর ফিল্ম রাজ্যজুড়ে সমস্ত প্রেক্ষাগৃহে চিত্রিত করা হবে।

১০. পণ্যবাহী যানবাহনের ওভারলোডিং রোধে সংগঠিত পদক্ষেপ গ্রহণ করা উচিত।

১১. সড়ক দুর্ঘটনা রোধে সমস্ত ব্লক জুড়ে প্রতিযোগিতা উত্সাহ দেওয়া হয়েছিল। সেরা পারফর্মিং ব্লককে পুরস্কৃত করা হবে এবং আন্ডার পারফর্মিং ব্লকগুলি তিরস্কার করা হবে।

১২. বৃহস্পতিবার মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় জানিয়েছেন, পশ্চিমবঙ্গ সরকার শুক্রবার থেকে নিরাপদ গাড়ি চালনা এবং মানুষের মধ্যে দায়বদ্ধ সড়কের আচরণের ধারণা তৈরি করতে একটি বিশেষ অভিযান শুরু করছে।

১৩. রাস্তা সুরক্ষা আমাদের জীবনের একটি খুব গুরুত্বপূর্ণ দিক। রাস্তাগুলি আমাদের স্কুল, কলেজ, হাসপাতাল, মার্কেট, অফিস - প্রায় প্রতিদিনের সাথে আমাদের প্রতিদিনের সাথে সংযুক্ত প্রায় সমস্ত জায়গাতে নিয়ে যায়। দিন শেষে রাস্তাঘাট আমাদের বাড়িতে নিয়ে যায়, "ব্যানার্জি ফেসবুক পোস্টে বলেছিলেন।

মুখ্যমন্ত্রী বলেন, "নিরাপদ ড্রাইভিং" রাস্তা সুরক্ষার প্রয়োজনীয় উপাদান। দায়িত্বহীন গাড়ি চালনার কারণে প্রতিদিন অনেক প্রাণ হারিয়ে যায়, "

এম এস বন্দ্যোপাধ্যায় বলেছিলেন, নিরাপদ গাড়ি চালানো এবং দায়িত্বজ্ঞানহীন রাস্তার আচরণের অনুভূতি জাগাতে, রাজ্য সরকার আগামীকাল থেকে 'সেফ ড্রাইভ, সেভ লাইফ' নামে একটি বিশেষ উদ্যোগ চালু করছে।

"ম্যাসেজ ব্যানার্জি বলেছিলেন," নিরাপদ গাড়ি চালনা ও রাস্তাঘাটের সুরক্ষার বিভিন্ন দিক সম্পর্কে মানুষকে জাগ্রত করার জন্য নাগরিক সমাজ, পুলিশ, পরিবহন, স্বাস্থ্য, রাস্তাঘাট এবং অন্যান্য সরকারী বিভাগ এবং এনজিওগুলির মধ্যে সংহতি অর্জনের জন্য লক্ষ্যযুক্ত,

"আসুন আমরা সকলেই সম্মিলিতভাবে রাস্তা ব্যবহার করার, দায়বদ্ধতার সাথে গাড়ি চালানোর এবং রাস্তায় প্রত্যেকের সিট নিশ্চিত করার সম্মিলিত প্রতিশ্রুতি গ্রহণ করি। আমি আপনাদের সবাইকে এই অনন্য কর্মসূচিতে আমাদের যোগদানের এবং রাস্তাগুলির সুরক্ষার জন্য একসাথে কাজ করার অনুরোধ করছি," বলে মন্তব্য করেন মুখ্যমন্ত্রী।










Post a Comment

0 Comments